Maria Păuna a fost invitată la emisiunea „Acces Direct” de la Antena 1 pentru a discuta despre o problemă sensibilă în cadrul cursurilor de formare profesională – furtul de informații. Subiectul principal a fost legat de situația în care foste participante, după finalizarea cursurilor, devin formatori la rândul lor, predând informațiile primite. În cadrul emisiunii, Antena 1 a redeschis un subiect vechi, legat de o fostă participantă la cursurile Mariei Păuna, Alexandra Diana Luca, care, după ce și-a obținut diploma cu media maximă, a lansat acuzații mincinoase și denigratoare la adresa formatorului său.
Inițial, Alexandra întâmpinase dificultăți la începutul cursului, întârziind frecvent și având probleme de concentrare și asimilare a informațiilor. În ciuda numeroaselor explicații suplimentare și timpului special acordat, nu reușea să răspundă corect la întrebările de la clasă. După trei zile de eforturi intense, Maria Păuna a decis să folosească un roleplay pentru a o motiva, dându-i un ultimatum: dacă nu va învăța și nu va face efortul necesar, nu va mai fi acceptată la curs. Această abordare a funcționat, iar Alexandra a revenit în ziua a patra cu lecția învățată, reușind să finalizeze cursul la același nivel cu colegele ei. La examenul final, susținut la București, a obținut nota 10 și a acordat un interviu în care a vorbit deschis despre provocările întâmpinate, recunoscând că, în ciuda dificultăților, a finalizat cursul cu succes.
Cu toate acestea, câteva luni mai târziu, Alexandra a vizionat la TV un caz similar cu o altă participantă, Eva Tofei, care a ales să abandoneze cursul, neînțelegând efortul necesar pentru a finaliza studiile. Din dorința de a-și valida propriile traume, Alexandra a reactivat o rană emoțională și s-a asociat cu experiența Evei, participând de mai multe ori la emisiuni pentru a discuta despre această suferință. Din păcate, Alexandra a ales să se concentreze pe o reacție negativă, în loc să își celebreze succesul, acuzându-și pe nedrept formatorul.
În ceea ce o privește pe Eva Tofei, o altă participantă nemulțumită, aceasta a avut dificultăți similare în a înțelege că evoluția este un proces în trepte. Eva, care abandonase școala în clasa a 8-a, nu a reușit să accepte că este nevoie de efort și perseverență pentru a progresa. Lipsa ei de asumare și dificultatea de a primi feedback constructiv au dus la decizia ei de a abandona cursul, considerând explicațiile suplimentare ca pe un afront personal, în loc să le perceapă ca pe o oportunitate de învățare.
Maria Păuna subliniază că, de-a lungul carierei sale, a luptat pentru fiecare participant, însă acest efort nu poate avea succes dacă persoana în cauză decide să abandoneze. Prin intermediul site-ului său, Maria dorește să clarifice adevărul în legătură cu aceste acuzații și să împărtășească dovezi concrete: interviul Alexandrei de la finalizarea cursului, imagini de la o zi de curs și fotografii de la finalul programului, pentru a demonstra că, din păcate, Alexandra a ales să-și construiască notorietatea pe o reacție negativă și pe acuzații nefondate.
Maria Păuna este singurul formator din România care abordează cu sinceritate subiectul insuccesului și al notelor acordate la cursuri. Ea atrage atenția asupra unei realități îngrijorătoare: acordarea notelor maxime, precum 10, în mod automat tuturor participanților nu reflectă întotdeauna competențele reale, ci mai degrabă indică o problemă în modul de predare. Această practică este frecvent întâlnită în rândul a 90% dintre formatorii din România. Din păcate, astăzi, notele nu mai reprezintă întotdeauna abilitățile înscrise pe diplome, iar „vânătoarea de diplome” rămâne pentru mulți participanți obiectivul final.
Maria subliniază că adevăratul succes în formarea profesională nu constă în acordarea constantă a notei 10, ci în evaluarea riguroasă, ascultarea și notarea zilnică a progresului. Într-o clasă, foarte puțini elevi pot performa la nivel maxim în fiecare zi. Decizia Mariei de a acorda calificative bazate pe meritocrație și efort real nu a fost întotdeauna bine primită într-o societate în care valorile sunt adesea umbrite de diplome obținute cu ușurință. Ea susține ferm că formarea profesională continuă trebuie să reflecte competențe autentice, nu doar cifre perfecte pe hârtie.